top of page

כל מה שרציתם לדעת על שיעורי פיתוח קול


כשמצלצלים אליי הורים או תלמידים המעוניינים בשיעורי פיתוח קול אני מסבירה בסבלנות את מהלך השיעור והנושאים שבהם נעסוק. רובם בדרך כלל מופתעים לגלות את המורכבות והעניין שאפשר למצוא בפיתוח קול, את כמות הרבדים והעומק בנוגע לשירה והפקה קולית.

אז איך נראה שיעור פיתוח קול?

שיעור פיתוח קול הוא שיעור אחד על אחד - מורה מול תלמיד, שבו ננשום, נשיר ונדבר על כל מה ששייך להפקה קולית ולעבודה על שיר. השיעור מועבר בסטודיו ביתי מאובזר, כשבחלקו אני מלווה תרגילים או שירים בנגינה על פסנתר.

אני מאמינה שעל מנת להשתפר בכל נושא שנבחר, צריך קודם להבין אותו. לכן אני דואגת להסביר (בקצרה ובכלליות) על האנטומיה של הנשימה והפקת קול - וכך העבודה והמושגים הופכים לנהירים יותר עבור התלמיד (ולעיתים גם עבור ההורה)

שיעור פיתוח קול אורך 50 דקות שיתחלקו בצורה הבאה:

1 - חלק ראשון 5-15 דקות - שחרור וחימום גוף, נשימה נכונה ותרגילי נשימה.

הקול נוצר בתוך הגוף שלנו ולכן בדומה לתרגילי חימום ושחרור שנבצע לפני פעילות גופנית, גם לפני פעילות קולית קודם נשחרר את הגוף ולאחר מכן נחמם ונמתח מעט את השרירים על מנת להכין אותם לעבודה.

לאחר מכן נעבור לעבודה על הנשימה. על מנת לשיר נכון יש צורך לנשום נכון ולהשתמש בשרירי הבטן והסרעפת. נלמד לנשום "נשימה נמוכה" או "נשימה סרעפתית" ונסביר משפטים כמו: "תשירו מהבטן, לא מהגרון", "תשתמשו בתמיכה" - ההיערות שאנו שומעים מאנשי מקצוע - אך מה זו בעצם תמיכה? ומה זאת אומרת "לשיר מהבטן"? על כל השאלות הללו נענה במהלך החלק הזה של השיעור.

בנוסף, נעמיק את העבודה על שרירי הבטן והסרעפת ונלמד לחזק אותם כך שיועילו לנו כשנזדקק לתמיכה במהלך השירה.

2 - חלק שני 15-20 דקות - תרגילי פיתוח קול, חימום קולי, פיתוח שמיעה והפקה קולית - נעבוד על גוונים קוליים שונים, טכניקות קוליות, סאונדים, הרחבת המנעד הקולי, טשטוש השבר בין הרגיסטרים, מפתחי פה, חללי תהודה ושילוב עבודת נשימה ותמיכה תוך כדי שירה.

בחלק זה אנו נתקלים לעיתים על מסכי הטלויזיה: פרצופים מוזרים, קולות מוזרים, מי מי מי , מה מה מה - לכל אלו יש תפקיד. הרעיון הוא שעל מנת להגיע לסאונד מסויים (קול, או צבע קול מסויים, שאליו המורה מכוון) יש ללמד את השרירים לעבוד בדרך מסויימת. על מנת לעשות זאת עובדים עם תרגילים ובדומה לכל ספורט, התרגול מסייע לשרירים "ללמוד" את הדרך.

3 - חלק שלישי - 15-25 דקות - עבודה על שירים - החלק הזה של השיעור הוא הפרקטיקה, ה"תכלס". על מנת להשתפר בשירה עלינו להביא את כל האלמנטים שעבדנו עליהם בחלקים הקודמים של השיעור אל השיעור הזה. איך אני משתמשת בתמיכה בשיר הספציפי הזה, איפה לנשום, איך אני מגיע לצליל הגבוה הזה בסוף, איך אני שרה את כל המשפט הזה בנשימה אחת, איך אני עושה את החלק הזה יותר "עוצמתי" וכו' וכו'.

בכל שיעור נתמקד בעבודה על אחד או יותר מהנושאים הבאים, הקשורים לעבודה עם שיר: בחירת סולם מתאים, הפקה קולית, "טיפול" בצלילים גבוהים או נמוכים, משיכה של צלילים ארוכים, נשימה במקומות הנכונים, דיקציה ומבטא, טקסט ומשמעותו, פרשנות אישית, רגש, מפתחי פה, חללי תהודה וכו'. לעיתים נשלב גם עמידה והתנהגות על במה, עבודה עם מיקרופון, ביטחון עצמי ופחד קהל ועוד ועוד.

אני מעודדת עבודה על שיר מסויים במשך מספר שיעורים על מנת להרגיש את השינוי וההתקדמות משבוע לשבוע, אך גם עבודה על שירים רבים על מנת להתנסות באלמנטים שונים בכל שיר. כמובן שכאשר אנו מכינים שיר להופעה או אודישן ההתייחסות אליו תיהיה אחרת, נעבוד עליו באופן מעמיק על מנת להביא אותו לתוצאה הטובה ביותר עבור התלמיד.

למי זה מתאים? ולאילו גילאים?

זו שאלה שנשאלת רבות ואני חושבת שגדולתו של מורה היא לדעת להתאים את עצמו למי שנמצא מולו. אני מלמדת מגוון גילאים ורמות:

גילאי 7-15 - עבודה בסיסית על נשימה וטכניקה קולית - מכיוון שגופם של ילדים ובני נוער עוד לא מפותח עד סופו (כגופם של מבוגרים) העבודה ה"גופנית" היא עדינה ולא מאומצת. הרבה עבודה על שחרור, מעט תרגילי נשימה, תרגילי קול עפ"י רמת התלמיד והרבה עבודה על שירים על כל הרבדים המפורטים לעיל, הכנה להופעות, הקלטות ואירועים משפחתיים (וגם שיעורי הכנה לבת מצווה).

גילאי 15-16 ומעלה (עד 120) לתלמידים שאוהבים לשיר - עבודה מעמיקה על נשימה וטכניקה קולית וכן על שירים, כפי שמפורט לעי"ל. כמובן בהתאמה לרמת התלמיד ולמיומנותו וכן למטרותיו. למשל, אעבוד אחרת עם תלמידה בת 25 ששרה כתחביב לעצמה לעומת תלמידה בת 16 שהצטרפה למגמת מוסיקה בביה"ס וחברה בהרכב רוק.

גילאי 16 ומעלה (עד 120) לזמרים מקצועיים - עבודה מעמיקה על נשימה וטכניקה קולית וכן על שירים כפי שמפורט לעי"ל, אך בנוסף נדון ונזקק את העבודה באופן ספציפי לצרכי התלמיד - מה הוא מרגיש שחסר לו, איפה הוא "נתקע", ומה מגביל אותו בעבודה עם הקול שלו. נתאים את התרגילים במיוחד ונטפל באופן פרטני. נשלב עבודה נוספת על שירים מקוריים, שירה תוך כדי נגינה ונדבר על טיפים מעשיים שיעזרו לפתור בעיות על הבמה כבר בהופעה הקרובה.

משימות בית:

כמו בכל מקצוע אחר תרגול הוא אלמנט חשוב ומשמעותי בהתקדמות. אם זאת שיעורי הבית שאני נותנת תלויים ברמת התלמיד. בדרך כלל המשימות קלילות ודורשות פרק זמן של בין כמה דקות ביום לכחצי שעה.

מקווה שכעת הדברים נהירים יותר בנוגע לשיעורי פיתוח קול! מוזמנים לשאול שאלות בתגובות :)

לתיאום שיעורים אנא השאירו פרטים בתיבה שמצד שמאל או דרך המייל Meital.Kalika@gmail.com

מיטל קליקה וההרכב בהופעה! 4/12/16 - תיאטרון תמונע

 מעוניינים בעדכונים? 

להצטרפות לרשימת התפוצה וקבלת עדכונים השאירו את הפרטים בתיבה:

!תודה על הרשמתך

DSC_8007-Edit.jpg

היי לכם וברוכים הבאים לבלוג שלי. 
שמי מיטל ואני זמרת יוצרת ומורה לפיתוח קול. (ובכובע השני שלי - אני מאמנת צעירים ונוער עסוק לשינוי הרגלים ואפקטיביות).
כשאני נתקלת בבעיה או שאלה, אני פונה לרשת כדי למצוא תשובות.

כשחיפשתי תשובות לשאלות הנוגעות למקצוע שלי ברשת, נתקלתי במחסור עצום במידע ושיתופים.
הבלוג הזה כאן כדי לתת לכם מענה, תשובות ומידע אמין ונקי, על הדרך שלי כזמרת, כמורה כמאמנת ועל החיים עצמם.                                                                 עוד עליי...

bottom of page