top of page

עשרת הדברות לשמירה על הקול


לעיתים קרובות תלמידים אומרים לי

"אני מרגישה עייפה היום, אני לא מצליחה לשיר!"

"כואב לי הגרון!"

"יש לי ליחה/ צרבת!"

"אני צרודה היום!"

"אני מרגישה כאילו משהו תקוע לי בגרון..."

או שואלים שאלות כמו:

"מדוע אני מצטרד/ת?"

"מדוע הקול שלי מתעייף?"

"למה אני לא מצליחה להגיע גבוה היום? "

והאמת היא שהתשובה לכל השאלות האלה לא פשוטה, כל מקרה לגופו, אך ישנן דרכים להקל על חלק מהתסמינים האלה, ולהמעיט את הופעתם בחיי היום יום שלנו.

כזמרים חשוב מאוד שתיהיה לנו מודעות להיגיינה קולית.

מה זו הגיינה קולית?

היגיינה (בעברית: גֵּהוּת) היא שמירה על הניקיון מההיבט הבריאותי והרפואי. (לפי ויקיפדיה)

זאת אומרת, היגיינה קולית היא בעצם דרך, או כללים מסויימים שנצטרך לעקוב אחריהם ככל שנוכל, על מנת לשמור על בריאות קולנו.

חשוב לכל מי שקולו הוא מקצועו - זמרים, מורים, שדרנים, קריינים ועוד...

כולם יודעים שעישון וצעקות עלולים לפגוע בקולנו, אך לא כולם יודעים למה ואיך. יש מספר כללים והנחיות פשוטות, שעשויות לעזור לנו רבות בשמירה על מערכת הקול.

מציגה בפניכם את עשרת הדברות שלי לשמירה על הקול:

1. שתיה מרובה – 12-10 כוסות מים ביום (מים! מיץ, תה, קפה, קולה וכו' לא נחשבים). כולנו יודעים כמה מים חשובים לבריאותנו. אבל האם ידעתם שמיתרי הקול (או בשפה המקצועית "שפתות הקול") הם איברים ריריים וזקוקים לסיכוך? לכן חשוב מאוד להקפיד לשתות הרבה מים, במיוחד בימים שבהם אנו מרבים בדיבור או בשירה.

מים מים מים

2. מומלץ להמנע מעישון אקטיבי או פסיבי - מעבר לזה שעישון עלול לגרום לסרטן (ולא רק בריאות, גם במיתרים!), הוא משפיע באופן ישיר על דרכי הנשימה (מחלות, ליחה וכו') ומכיוון שהפקת צליל תלויה באופן ישיר במערכת נשימה תקינה – הרי שעישון פוגע באופן ישיר בקול.

3. מומלץ להמנע מאלכוהול וממשקאות המכילים קפאין (קפה, תה, קולה) – בקפאין ואלכוהול ישנם חומרים משתנים הגורמים לגוף להפריש נוזלים בצורה מוגברת. אמרנו קודם שהמיתרים הם איבר רירי וזקוקים לסיכוך מתמיד, כלומר, משקאות אלה (וגם תרופות מסויימות) מייבשות את הגוף והמיתרים בפרט ולכן כדאי להמנע או להפחית ככל הניתן. טיפ שקיבלתי מרופאה במרפאת הקול בהדסה עין כרם היה: "אם בכל זאת את לא מוכנה לוותר על כוס הקפה שלך, כדאי לחפות על כך בכוס מים – מיד אחרי".

לא חייבים לוותר על הקפה

4. מומלץ להמנע מצעקות ודיבור במקומות רועשים – כשאנו יושבים בבר או באירוע והמוזיקה חזקה אנחנו לא שומעים את עצמנו. כתוצאה מכך אנחנו מגבירים את הקול ומאמצים את המיתרים יתר על המידה. לכן לעיתים אחרי אירועים אנחנו מרגישים צרידות או עייפות קולית - כולנו חוטאים בשימוש מופרז בקולנו בסיטואציות שכאלה. הפיתרון הוא להמנע מדיבור במקומות רועשים ככל הניתן, או לפחות להיות בתשומת לב למאמץ הקולי הדרוש מאיתנו בשל הרעש שסביבנו. ניתן לצאת החוצה או להתרחק מעט על מנת למזער את המאמץ הקולי. אם בכל זאת התעוררתם בוקר אחרי אירוע "גמורים", ניתן לאמץ מספר שעות (או אפילו ימים) של מנוחה קולית כלומר – שתיקה. זה עוזר. מניסיון.

5. מומלץ לאפשר לגוף מנוחה מספקת של כ8 שעות שינה בלילה – כולנו יודעים כמה חשוב לישון טוב, הגוף זקוק למנוחה וכך גם השרירים של מערכת הקול.

לישון כמו תינוק

6. מומלץ להמנע מכחכוח ושיעול – כמובן ששיעול היא פעולה לא רצונית, לכן קשה להמנע ממנה, אך יש לקחת בחשבון - בעת שיעול המיתרים מתחככים אחד בשני בחוזקה והדבר עלול לגרום לנפיחות (או אפילו נזק חמור יותר) במיתרים. כדאי לדכא שיעול ככל הניתן. לגבי כחכוח, זהו הרגל שגם בו המיתרים מתחככים זה בזה. במקום לכחכח ניתן לשתות מים, לבלוע חזק או לכחכח בעדינות.

7. מומלץ להמנע מדיבור ממושך בכלל ובמיוחד בעת צינון, כאב גרון או צרידות - דיבור ממושך מעייף את המיתרים. אנשים שמשתמשים בקולם בעבודתם (זמרים, מורים, שדרני רדיו, טלפנים וכו') נדרשים לדבר או לשיר במשך שעות רבות והדבר עלול לגרום לשחיקה של המיתרים. על מנת למנוע ולמזער את הנזק מומלץ להקפיד על מנוחות קוליות מספקות אחרי מאמץ קולי ולהמעיט ככל הניתן בדיבור ממושך (במיוחד בתקופות של צינון, כאב גרון או צרידות, בהן המיתרים חלשים ופגיעים יותר).

8. מומלץ להמנע מארוחות חריפות ושומניות לפני השינה, ומסוגי מזון המעודדים צרבת (רפלוקס)

לא לפני השינה, פיצה

9. מומלץ להקפיד על תזונה נכונה ופעילות גופנית – קולנו, בשונה מכלי נגינה אחרים נמצא בתוך הגוף שלנו. כל נגן קונה לכלי שלו קייס (תיק) מיוחד השומר עליו מפני חבלות, מנקה ומנגב אותו אחרי השימוש ושומר עליו מכל משמר – זה הרי כלי הנגינה שלו! איכשהו לגבי הגוף שלנו אנחנו נוטים להיות הרסניים יותר. כדאי להבין שהקול מושפע מכל דבר שקורה בגופנו: שינויים הורמונליים, מצבי רוח, חולשה וכו'. לכן – תזונה נכונה ופעילות גופנית החשובות כל כך עבור בריאותנו הכללית, חשובות באותה מידה עבור בריאותנו הקולית.

10. מומלץ לסגל אורך חיים רגוע ושליו -מתח נפשי ולחץ מקשים על הפעילות הקולית ואף עלולים לגרום לנזק ממשי וממצאים על המיתרים.

גם מדיטציה לא תזיק :)

למען הסר ספק, אינני רופאה ומידע זה הינו המלצה בלבד ואיננו מחליף ייעוץ רפואי!

מאחלת לכולנו בריאות וקוליות טובה! :)

מיטל קליקה וההרכב בהופעה! ​ 4/12/16 - תיאטרון תמונע

 מעוניינים בעדכונים? 

להצטרפות לרשימת התפוצה וקבלת עדכונים השאירו את הפרטים בתיבה:

!תודה על הרשמתך

DSC_8007-Edit.jpg

היי לכם וברוכים הבאים לבלוג שלי. 
שמי מיטל ואני זמרת יוצרת ומורה לפיתוח קול. (ובכובע השני שלי - אני מאמנת צעירים ונוער עסוק לשינוי הרגלים ואפקטיביות).
כשאני נתקלת בבעיה או שאלה, אני פונה לרשת כדי למצוא תשובות.

כשחיפשתי תשובות לשאלות הנוגעות למקצוע שלי ברשת, נתקלתי במחסור עצום במידע ושיתופים.
הבלוג הזה כאן כדי לתת לכם מענה, תשובות ומידע אמין ונקי, על הדרך שלי כזמרת, כמורה כמאמנת ועל החיים עצמם.                                                                 עוד עליי...

bottom of page