שאלות ותשובות - חלק א

Updated: Jan 24, 2020

ישנן שאלות החוזרות על עצמן בווריאציות שונות משיעור לשיעור, מתלמידים, הורים, מלווים ומתעניינים. החלטתי להתחיל ולסכם את התשובות באופן מסודר ולאפשר את המידע חופשי ונגיש לכולם.

השאלות עליהן אענה במאמר זה הן:

איך בוחרים מורה לפיתוח קול?

למה חשוב ששיעור פיתוח קול יתקיים בנוכחות התלמיד והמורה בלבד?

מדוע אני בדרך כלל ממליצה על שיעורים בבית המורה או בסטודיו ולא בבית התלמיד?

כמה זמן לוקח לפתח את הקול?

האם ניתן ללמוד פיתוח קול בזוג, בשלישיה ובקבוצה?

מדוע ישנם שיעורי בית ולמה חשוב להכינם ולהקפיד על תרגול בבית?

קריאה פורייה ומהנה!

אז איך בוחרים מורה לפיתוח קול?

אחד הדברים החשובים ביותר בעייני בבחירת מורה הוא חיבור. פיתוח קול מערב במקרים רבים קולות ופרצופים מוזרים, עבודה עם הגוף והנשימה ואף שיח על רגש ולכן נדרש חיבור ואמון בין המורה לתלמיד. כבני אדם אנו שונים, ולכן לא כל תלמיד מתאים לכל מורה ולהיפך.

הדבר השני והחשוב לא פחות על מנת להעניק ידע וללוות תהליך של תלמיד לפיתוח קול - ההכשרה והניסיון של המורה (הן בהוראה פרטנית והן כזמר/ת בהופעות על במה).
 

 
המורה נדרש להראות הבנה וידע ולהדגים מיומנויות וניסיון בתחומים אותם הוא מלמד. (לדוגמה: אנטומיה של הגרון ותיבת הקול, ידע והבנה בבחירת התרגילים המתאימים לכל תלמיד ויכולת הדגמה, תשומת לב לבעיות קול – צרידות, אינפוף וכו', העברת טקסט ורגש, עמידה על במה, ביטחון עצמי ופחד קהל, הכנה להופעות ואודישנים ועוד ועוד)

בחירת רפרטואר הוא עוד נושא חשוב מאוד בעייני. חשוב לבחור מורה שיידע לאזן בין תוכן שהוא בוחר ללמד ולהעביר לתלמיד, לבין התחשבות בטעמו ועולמו המוסיקלי של התלמיד.
 

 
כשמורה מלמד בכל שיעור חומר מוסיקלי חדש שרחוק מעולמו של התלמיד ולא נותן מקום לבחירת חלק מהרפרטואר ע"י התלמיד עצמו, הוא עוצר את התלמיד מלהתפתח ולחפש את טעמו האישי.

אני מאמינה שיש לשלב בין השניים באופן מאוזן.

רוצים לדעת עוד על שיעורי פיתוח קול? לחצו כאן למאמר מורחב בנושא!

למה חשוב ששיעור פיתוח קול יתקיים בנוכחות מורה ותלמיד בלבד?


 
אני שמחה ומפרגנת על כך שההורים או מלווים מעורבים בתהליך אך חשוב לאפשר לתלמידים ספייס שהוא רק שלהם מ2 סיבות עיקריות:

  1. שיעור פיתוח קול הוא הזמן שלי לתת לתלמיד את מלוא תשומת הלב וקהל נוסף (שיחות טלפון, רעשים מהסלון, פתיחה וסגירה של דלת הכניסה עקב כניסות ויציאות וכו') פוגע בריכוז.

  2. שיעור פיתוח קול הוא איזור שבו התלמיד צריך לקבל את מלוא החופש והפרטיות לחקור את קולו ולבנות את עצמו. החלל הוא מקום בטוח לחקר של קולות וצלילים שעלולים להיות מוזרים ומביכים למי שלא מתנסה בעצמו.
     

     
    בנוכחות קהל נוסף התלמיד עלול להסס ולהתבייש מלעשות ניסיונות בעצמו ובכך לפגוע (לעיתים אף לא במודע) בהתקדמות של עצמו.

מאותה סיבה, אני בדרך כלל ממליצה על שיעורים בבית המורה או בסטודיו ולא בבית התלמיד – הסביבה הלימודית חייבת להיות חופשית ונקייה מתחושות כמו: "אבל זה נשמע מוזר", "מה יגידו עליי", "מממ מעניין מה זה הריח הזה מהמטבח...", "מה אמא/אבא/סבתא/אחותי/השכן/החברה תחשוב עליי כשאני עושה את הקולות המוזרים הללו" וכו'....

כמה זמן לוקח לפתח את הקול?

אני כל כך אוהבת את השאלה הזאת!
 

 
וגם את "האם כל אחד יכול להיות זמר?",
 

 
ואת "אם יש לי קול של עורב, תוכלי ללמד אותי לשיר?"
 

יש להבין של אחד מגיע עם נתונים משלו, נקודת פתיחה מסויימת שממנה אנו מתחילים.

האם ניתן להתקדם? כן.
 

 
האם ישנן מטרות שנוכל להגיע אליהן? כן.
 

 
קשה לי לענות על השאלה "כמה זמן זה יקח?"

פיתוח קול זו לא בלילה שמכניסים לתנור ותוך 45 דקות בחום של 180 מעלות תצא זמר מקצועי. זה פשוט לא עובד ככה.
 

 
כל אחד מאיתנו שונה, יש לו קצב התקדמות שונה ומצב התחלתי שונה ולכן הזמן שיקח לו עד שירגיש שיפור או שינוי תלוי בגופו ובקצב ההתקדמות שלו וכן, בהתמדה בשיעורים.
 

 
אנו הרי עובדים עם שרירים, זה כמו חדר כושר, אם לא מתמידים לא יהיו תוצאות!
 

 
כמו כן שיפור והתקדמות תלויים במסירות למשימות הבית ובהחלטה לאמץ אורח חיים המתאים לעוסקים בקול (לקריאה בהרחבה לחצו כאן).
 

 
ובכל זאת, מהניסיון שלי, לעיתים מרגישים תוצאות תוך כמה חודשים, ולעיתים מרגישים שינוי ושיפור כבר מהשיעור השלישי-רביעי.
 

 
חשוב לזכור שיש רבדים שונים ומגוונים לפיתוח קול ותמיד יש מחוזות נוספים שעוד אפשר לחקור ולהכנס לעומקם. אני לומדת פיתוח קול כבר כמעט 14 שנים, ואני ממשיכה לגלות רבדים חדשים, לגדול ולהתפתח בכל שיעור מחדש.

האם ניתן ללמוד פיתוח קול בזוג, בשלישיה ובקבוצה?

באופן עקרוני התשובה היא: לא מומלץ.

בתשובתי לשאלות הקודמות הסברתי שהתפתחות והתקדמות בפיתוח קול היא אינדיבידואלית. מעבר לכך שהזמן צריך להתחלק בין 2 תלמידים, תרגילים מסויימים יתאימו יותר לתלמיד אחד ואחרים לתלמיד אחר, מבחינת שירים ומנעד ישנו שוני בין הקולות ומבחינת הביטחון, (שימו לתשובה לשאלה הקודמת) ישנה חשיבות לפורמט של מורה מול תלמיד.
 

בתור מורה, לעיתים אני מחריגה ומאפשרת לתלמידים ללמוד בזוגות אך זה קורה לעיתים רחוקות ומנסיוני פחות יעיל עבור התלמידים.

לגבי קבוצות, סדנאות וקורסים:

ישנם נושאים רבים במוסיקה, בקול ובהופעה בימתית אשר ניתן להתנסות בהם בקבוצה באופן שלעיתים יהיה אף מלמד יותר מאשר מורה מול תלמיד (התלמיד מרוויח למידה מצפייה וגם מהתנסות אישית).
 

 
חשוב לציין שתכנים מהסוג הזה לא מחליפים שיעורי פיתוח קול פרטניים אלא באים כתוספת מבורכת.

למה חשוב להכין שיעורי בית?

כמו בכל מקצוע אחר תרגול הוא אלמנט חשוב ומשמעותי בהתקדמות. אם זאת שיעורי הבית תלויים ברמת התלמיד.
 

 
מתחילים מקבלים בדרך כלל משימות קלילות הדורשות פרק זמן של כמה דקות ביום (מספר פעמים בשבוע). חשוב לציין שהמשימות בדרך כלל יכללו עבודה על תרגילי נשימה (על מנת להטמיע את מה שלמדנו בשיעור) ועבודה על השיר.


 
כשמדובר בתלמידים בוגרים או בזמרים מנוסים אני ממליצה להצטייד במכשיר הקלטה, ולהקליט את השיעור, על מנת לתרגל בבית ולהמשיך את התהליך שהתחלנו בשיעור. תרגול עם הקלטה בבית ידרוש ריכוז וזמן רב יותר.

אשמח מאוד לענות על שאלות נוספות, מוזמנים לכתוב לי בתגובות :)


 
לתיאום שיעורים אנא השאירו פרטים בתיבה שמצד שמאל או דרך המייל Meital.Kalika@gmail.com

מיטל קליקה וההרכב בהופעה!
 

 
​ 4/12/16 - 21:30 - תיאטרון תמונע

#שירה #זמרים #היגיינהקולית #מוסיקה #דיבור #מנוחהקולית #שיעור #פיתוחקול #מורהלפיתוחקול #שיעורשירה #שיעורנגינה #לשירנכון #ללמודלשיר #דיקציה #אינטרפרטציה #להגיששיר #מיקרופון #לנגןולשיר #נשימהנכונה #סרעפת #ביטחוןעצמי #פחדקהל #לשירגבוה #אודישן #הופעה #שיעורימוסיקהלילדים #שיעוריפיתוחקוללנוער